Oversteekplaats op de Bierkaai

Zebra

De LPM heeft aandacht gekregen voor de aanleg van een zebrapad bij de oversteek op de Bierkaai ter hoogte van de Bellinkbrug.

De PZC bestede aandacht aan deze kwestie.

Oversteken van Bierkaai naar Kinderdijk bij de Bellinkbrug? Nog net niet rennen voor je leven, maar link is het wel, vindt een groep Kaaibewoners. ‘We kijken voor het raam of mijn dochter veilig overkomt’. De gemeente ziet een zebrapad niet zitten.

ANNEMARIE ZEVENBERGEN

‘Vroeger lag hier een zebrapad, met knipperbol”, weet Leonard Snelders. Op een stoel voor zijn woning, pal tegenover de Bellinkbrug, constateert hij vrijwel dagelijks dat er toch te hard gereden wordt en oversteken niet zonder risico is. ,,Na de herinrichting van de Kaaien, best mooi die brede stoepen trouwens, is dit een dertigkilometerzone geworden en is het zebrapad helaas weggehaald.” Hij ziet dat dan ook graag terugkomen. Een heikel onderwerp dat de gemoederen flink verhit, blijkt als gemeenteraadslid Bram de Buck (Lokale Partij Middelburg) zaterdagmiddag een groep bewoners spreekt.

De LPM wil een zebrapad bij de voetgangersbrug en ‘blijft dat doordouwen’. De LPM-motie voor de aanleg van zo’n pad kreeg vorige week tijdens de gemeenteraadsvergadering onvoldoende bijval. De Buck: ,,De argumenten dat hardrijders anders aangepakt moeten worden en dat er al een oversteekplaats bij de Segeerstraat ligt, zijn voor ons niet afdoend. Hardrijders moet je sowieso aanpakken. Dat een zebrapad schijnveiligheid zou bieden, is iets waar wij het zeker niet mee eens zijn.”

Een groep verontruste Kaaibewoners heeft zich inmiddels rondom De Buck verzameld. Oud-agent Henk Wijkstra en tandarts in ruste Peter Bruijnzeel houden een fel betoog vóór aanleg van het in hun ogen broodnodige zebrapad. Bruijnzeel: ,,Passagiers van cruiseschepen en de Henry Dunant, komen vanaf de Loskade hier oversteken. Vaak met rollator of in rolstoelen. Veel toeristen die hun auto aan de Loskade parkeren, steken hier ook over. We zien dat het gevaarlijk is.”

Wijkstra: ,,Auto’s stoppen niet als je aan de rand van de weg staat. Je ziet het hè, de afgelopen tien minuten niet één,” zegt hij richting De Buck. ,,Een zebrapad heeft een duidelijke signaalfunctie. Er wordt hier echt vaak hard gereden. Als het heel druk is, valt dat mee. Maar zodra het wat rustiger is, gaat het gas erop.”

De Buck: ,,Ik vind het ook een flauwekulargument dat het beleid is dat er in een dertigkilometerzone, of shared space, geen extra verkeersremmende maatregelen genomen worden. En dat er geen geld zou zijn om iets te doen? De LPM heeft al aangeboden desnoods zelf het zebrapad te schilderen. Wat kost een blik verf nu zeg.”

De gemoederen raken enigszins verhit als mede-Kaaibewoner Willy de Bruyckere nut en noodzaak van een zebrapad betwijfelt. ,,Dat is schijnveiligheid blijkt uit onderzoek”, meent hij. ,,Pak de snelheid aan”. Bruijnzeel bijt hem toe: ,,Hoezo schijnveiligheid? Bij de Segeerstraat werkt het ook goed. Dit is hier eigenlijk al een oversteekplaats. Kijk maar naar de witte verlagingen in de stoep voor rolstoelers en mensen met een rollator.”

Wijkstra: ,,Mijn vrouw en ik zitten in angst voor het raam als onze dochter Femke naar de overkant moet voor de plasticcontainer.” De groep groeit en een klein volksoproer dreigt als de bewoners in een lange sliert de weg opgaan voor een oversteek. Compleet met een boze fietsster en auto die op het laatst pas in de remmen gaan. ‘Het laatste woord is hierover nog niet gesproken’ benadrukken bewoners en LPM.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Vera Barentsen

Raadslid LPM | Nummer 4

Mijn naam is Vera Barentsen – Heijgelaar. Nummer 4 op de verkiezingslijst van de LPM. Ik ben getrouwd. Geboren en getogen Middelburgse. Al sinds 2010 zit ik in de politiek, maar sinds 8 jaar bij de Lokale Partij Middelburg. Eerst als fractieassistente en de laatste 4 jaar als raadslid. Bij deze Partij voel ik mij thuis. De komende 4 jaar wil ik mij graag weer inzetten om van Middelburg een gastvrije, veilige en gezellige stad te maken en te houden.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring